2 - 7 JANUARI 2020

Nieuwsitems

17 seconden beuken op de pedalen

17 seconden beuken op de pedalen

05 januari 2019

De eerste klap is een daalder waard, zeker ook bij de teamsprint. Bij Team Nederland zit dat meestal wel goed dankzij Nils van ’t Hoenderdaal, een van de snelste starters ter wereld.

Bij de ene profwielrenner stond de toekomst eigenlijk al bij de eerste trappen op hun driewieler vast, de ander rolt er min of meer bij toeval in. Nils van ’t Hoenderdaal (25) is er zo eentje van de tweede categorie. Twaalf jaar geleden bond hij nog spikes onder voor het sporten, geen strakke wielerschoenen. De dadendrang bij het atletiek was beperkt ('de clubkampioenschappen waren mijn enige wedstrijdjes’), het talent eveneens. Alleen op de sprintonderdelen liet hij zich gelden. ,,Daar merkte ik dat ik sneller was dan de anderen. Het explosieve lag me wel.”

Niet gegrepen door zijn hobby besloot de Amsterdammer eens een kijkje te nemen op de wielerbaan, helemaal aan de andere kant van de stad. ,,Een jongen van atletiek zat daar ook, net als iemand uit mijn straat. Ik fietste een paar keer mee en ben er toen langzaam ingegroeid. In het begin een beetje op dezelfde manier als bij atletiek. Gewoon leuk meedoen. Op een gegeven moment merk je dat je er goed in bent, ga je wedstrijden rijden. Ik ging er steeds verder in op.”

En nu is Van 't Hoenderdaal regerend wereldkampioen, een van de beste baansprinters ter wereld. Helemaal op 'zijn’ onderdeel, de start van de teamsprint. Daar ligt al jaren zijn volledige focus op. Tijdens de finale van het WK in Apeldoorn vorig jaar verbaasde hij de wereld door in het eerste rondje een tijd van 17,0 te klokken, een van de snelste starts ooit.

Misschien kon je het dus toch al een beetje zien in zijn jeugd, toen hij op de 100 meter sprint als een speer uit de startblokken schoot. Sindsdien is hij niet alleen langer, maar vooral ook breder geworden. Een vereiste voor de starter van de teamsprint, die vanuit stilstand met een loeizwaar verzet in 250 meter op topsnelheid moet komen.

Het is sowieso een bijzonder onderdeel, die start. 17 seconden duurt zijn inspanning dus maar, en op de 200 meter-baan in Rotterdam zelfs nog wat minder, dan zit zijn taak er alweer op. ,,Het is kort”, beaamt Van ’t Hoenderdaal. ,,Maar in die 17 seconden kan wel het meest fout gaan. Vooral bij het starten zelf. Ik ben de enige die vastzit aan een startmachine. Als je een mini-seconde te vroeg begint, verkloot je het. Daarna is het van belang dat je elke trap zuiver en rond maakt. Begin je als het ware te hikken op je pedalen, dan kom je niet lekker op gang en bereik je je topsnelheid niet.”

Vanaf de bovenkant van de baan moet Van ’t Hoenderdaal vervolgens al uitrijdend toekijken hoe zijn ploegmaten het ervan afbrengen. ,,Aan de ene kant is dat vervelend, om af te moeten wachten. Maar ik weet dat die jongens (Harrie Lavreysen en Jeffrey Hoogland in de WK-finale, red.) allebei hard door rijden. Ik vertrouw erop dat ze het goed doen.”

TICKETS
Wij gebruiken cookies voor website analyse en marketingdoeleinden. Door onze site te bezoeken en te gebruiken, accepteert u deze cookies.
ACCEPTEER