2 - 7 JANUARI 2020

Nieuwsitems

Alles draaide om uithoudingsvermogen

Alles draaide om uithoudingsvermogen

04 januari 2019

'Zakkenvuller.’ 'Werken voor je geld.’ Het zijn opmerkingen die wielrenners (terecht) niet al te vaak naar hun hoofd geslingerd krijgen. Maar als je het vergelijkt met de omstandigheden vroeger, hebben de renners die tegenwoordig de Wooning Zesdaagse rijden het wel een stuk makkelijker. Een beknopte historie:

Het draaide om uithoudingsvermogen, in de eerste decennia van de zesdaagse. Extreem uithoudingsvermogen. In een poging elkaar af te troeven was er eind negentiende eeuw eigenlijk maar één moment dat de renners - toen nog solo opererend - niet hun rondjes over de baan reden: als ze sliepen. En dat deden ze bij voorkeur zo min mogelijk. Lijkbleek en soms hallucinerend van vermoeidheid stapten ze van de baan, om daar vaak wel een leuk bedragje op te strijken.

Het was de tijd dat de zesdaagse, ontstaan in Londen, met name populair was in de Verenigde Staten. Het was de politiek daar die ingreep, en bepaalde dat renners nog 'maar’ 12 uur per dag mochten fietsen. Om het 24 uur-evenement in stand te houden - anders was er natuurlijk niets meer aan - reden de helden van de baan al snel in duo’s, voor het eerst in New Yorks evenementenhal Madison Square Garden. De koppelkoers zoals we die nu kennen wordt daarom ook wel de 'madison’ genoemd.

Vanwege het succes in de Verenigde Staten, waar de zesdaagse na de start van de Tweede Wereldoorlog snel aan populariteit verloor, werd dit nieuwe concept ook in Europa omarmd. Eerst in Duitsland, Frankrijk en België, wat later ook in Nederland. In 1936 was Rotterdam aan de beurt. In een gevulde Nenijto-hal, reclamefolders waren vanuit een vliegtuig over omliggende steden uitgestrooid, grepen Jan Pijnenburg en Cor Wals de eerste titel. Pers en publiek waren lyrisch. De keuze om amper twee maanden later weer een zesdaagse te houden, pakte minder goed uit.

Pas in 1968 zou nummer 3 verreden worden, in 1971 werd Ahoy de vaste thuishaven. Ondertussen waren de zesdaagsen nog wat rennersvriendelijker geworden. Minder uren op de baan, een fijne balans tussen snelheid en uithoudingsvermogen. Een recept dat sindsdien nog verder is verbeterd, tot het spektakelstuk dat de zesdaagse nu is.

 

Wij gebruiken cookies voor website analyse en marketingdoeleinden. Door onze site te bezoeken en te gebruiken, accepteert u deze cookies.
ACCEPTEER