3 - 8 JANUARI 2019

Koersuitleg

De Zesdaagse van Rotterdam bestaat uit meerdere competities: de GPN/Provato Sprint Cup voor elite-sprinters, de Hart van Holland Talents Cup voor talenten onder 23, en als belangrijkste: de strijd bij de elite mannen op de duuronderdelen van de Wooning Zesdaagse van Rotterdam. Als extra (deel)klassement in de Wooning Zesdaagse wordt ook de Houcon Derny Cup verreden.

Tijdens de Wooning Zesdaagse van Rotterdam worden elke dag wedstrijden gereden waarmee ronden (voorsprong) en punten te verdienen zijn. Het team met de meeste ronden voorsprong of bij gelijke aantal ronden de meeste punten, wint.

ALGEMEEN KLASSEMENT WOONING ZESDAAGSE ROTTERDAM
Voor de stand in het algemeen klassement wordt eerst gekeken naar het aantal ronden voorsprong/achterstand dat het ene team ten opzichte van het andere heeft. Daarna naar de punten. Bij elke wedstrijd ontvangen de eerste zes teams punten voor het algemeen klassement: 20-12-10-8-6-4. Elke keer dat een koppel 100 punten bereikt, verdient het een bonusronde, behalve tijdens de slotkoppelkoers. Bij de onderdelen baanronde ('individuele’ tijdrit) en bij de derny-wedstrijden geldt een andere puntentelling. Bij de 'baanronde’ is achtereenvolgens te verdienen: 10-6-5-4-3-2 punten. Voor de derny’s geldt: 5-4-3-2-1 en in de derny-finale: 10-6-5-4-3-2.

KOPPELKOERS
De koppelkoers is het koningsnummer van de Zesdaagse. Tijdens dit onderdeel zijn beide renners van het team in de baan, maar is er slechts één in koers. Ze lossen elkaar met een ferme handslinger ongeveer om de twee ronden af, zodat een van hen weer op adem kan komen. Het resultaat: een supersnelle koers met louter 'frisse’ coureurs in actie. Het doel van de wedstrijd is rondes voorsprong nemen op de concurrentie en/of punten scoren.

Het onderdeel koppelkoers kan over meerdere afstanden - lees: vooraf bepaalde tijd met een aantal slotronden (bv. 45 minuten + 10 ronden) -  gaan. Grofweg zijn er twee varianten: een koppelkoers met én zonder tussensprints (klassementen). De koppelkoers met klassementen wordt gewonnen door het team dat in de tussensprints de meeste punten heeft verzameld. Per sprint zijn er 5, 3, 2 of 1 punt te halen. Let op, rondenwinst gaat wel altijd boven punten. Dus ook zonder punten kan een team winnen door ronden voorsprong te nemen op het peloton.

De koppelkoers zonder tussensprints draagt de geuzennaam 'de Grote Jacht’ en is een koppelkoers, later op de avond, van maar liefst driekwartier, waarbij de uitslag puur door rondenwinst wordt bepaald. Wanneer er meerdere ploegen met dezelfde rondenwinst zijn, is de eindsprint beslissend.

KOPPELAFVALKOERS
De koppelafvalkoers werkt hetzelfde als de koppelkoers. Alleen valt bij elke tussensprint het laatste team af. Dit herhaalt zich tot er nog twee ploegen over blijven, die onderling uitmaken wie de overwinning grijpt. Het gaat bij het bepalen van wie afvalt om het achterwiel van de laatste renner.

SUPERSPRINT
De supersprint is een variant op de koppelafvalkoers waarbij na een bepaald aantal afvallingen een finale wordt gereden met meerdere teams. Deze finale bestaat uit 10 ronden.

PUNTENKOERS VOOR TEAMS
Bij de klassementswedstrijden (ook wel 'puntenkoers voor teams’ genoemd) zijn na elke 10 ronden punten te verdienen. De wedstrijd wordt gereden met 1 verplichte aflossing halverwege de koers, d.w.z. tussen 5 ronden voor en 5 ronden na de halve afstand. Door de aflossing geldt deze puntenkoers ook als teamonderdeel en spelen ook de ronden voorsprong een tactische rol in de race, want rondenwinst gaat altijd boven puntenwinst.

DERNY
De wedstrijden achter de derny’s vormen een apart onderdeel (de Houcon Derny Cup), maar tellen ook voor het zesdaagse-klassement mee. Tijdens een dernykoers start één renner van het koppel en rijdt een gelimiteerd aantal renners. De renners rijden achter een gangmaker op een gemotoriseerde derny, die voor iedere rit door loting aan de renner wordt toegewezen.

De gangmaker/renner-combinatie die als eerste de finish passeert is de winnaar. De behaalde punten tellen mee voor het algemeen klassement. Na de dernyfinale op de slotavond wordt er een bonusronde toegekend aan het koppel dat over alle dernykoersen het best presteerde en daarmee de Houcon Derny Cup won.

KOPPELTIJDRIT
Bij de koppeltijdrit rijden beide renners bovenin de baan een aantal aanloopronden om vervolgens bij het klinken van de bel op volle snelheid naar beneden te duiken en aan hun rit tegen de klok te beginnen. De koppeltijdrit is een tijdrit over 400 meter met een verplichte aflossing en vereist dus behalve timing en snelle benen ook technische perfectie. De zes snelste teams kunnen wederom punten verdienen.

BAANRONDE
Bij de baanronde rijden beide renners bovenin de baan een aantal aanloopronden om vervolgens bij het klinken van de bel op volle snelheid naar beneden te duiken en aan hun rit tegen de klok te beginnen. Tijdens de baanronde - de tijdrit over 200 meter - mag een renner van het team de sprint aantrekken, waarna zijn ploeggenoot de 200 meter zo snel mogelijk afraffelt. 

 

GPN/Provato Sprint Cup


TEAMSPRINT
De renners rijden met vliegende start een tijdrit over drie ronden. Daarbij trekt de ene sprinter de boel op gang, rijdt nummer twee de tussenronde en sprint de laatste coureur naar de eindtijd voor het team. De ploeg die de snelste tijd klokt, is de winnaar.

Mannen strijden in een formatie van 3 tegen 3 waarbij iedere renner 1 ronde op kop rijdt. Er finisht dus maar 1 renner per team. 

TIJDRIT
Hetzelfde principe als de teamsprint maar dan individueel en over slechts één ronde van 200 meter. Het resultaat van de tijdrit bepaald de  indeling voor de sprintduels .

SPRINT
De winnaars van de sprint worden bepaald door middel van een knock out-systeem. Ze worden gekwalificeerd aan de hand van hun tijd op de 200 meter.

KEIRIN
Tijdens de keirin starten alle sprinters tegelijk. De start gaat op loting. De eerste ronde is verplicht in dezelfde volgorde, daarna vrij, maar de renner moet achter de gangmaker blijven! Als de derny drie ronden voor het einde uit de baan stuurt, begint de vaak chaotische eindsprint. 

TICKETS
Wij gebruiken cookies voor website analyse en marketingdoeleinden. Door onze site te bezoeken en te gebruiken, accepteert u deze cookies.
ACCEPTEER